Hilversum helpen bij het houden van een leidende positie op het gebied van media-content hoort tot een van de beleidsdoelstellingen van Het Stadsfonds Hilversum. Daarom volgen we de ontwikkelingen op dit gebied op de voet. Zo vonden we een boeiend interview van Peter Schavemaker met bestuursvoorzitter Viktor Knaap van het Hilversumse bedrijf MediaMonks in de Gooi- en Eemlander van woensdag 3 mei 2017.

Toonaangevend
MediaMonks zet volgens de Gooi-en Eemlander de toon op het gebied van online toepassingen. Wereldwijd levert MediaMonks aan bedrijven als Lego en Netflix en maakte men online toepassingen voor succesvolle Nederlandse televisieprogramma’s, zoals The Voice. De hoofdlijnen uit het interview vindt u hieronder:

Nominaties
Begin vorige maand werd bekend dat het bedrijf met 15 nominaties kans maakt op een Webby, de oscar van internet.

Toevallig in Hilversum
“Het is puur toeval dat MediaMonks in Hilversum zit”, zegt Viktor Knaap. In de opstartfase van het bedrijf was in Hilversum goedkope huisvesting te vinden. Amsterdam kon dat niet bieden. Dus misschien toch niet zo toevallig?

Hilversum heeft potentie
Voor MediaMonks is de aanwezigheid van programmamakers in Hilversum een pré: als de kracht van de programmamakers samenkomt met de digitale kennis van MediaMonks “kunnen we popculture creëren”, zegt Viktor.

Markante plek
MediaMonks heeft het kantoor op de hoek van de Schapenkamp en de Stationsstraat tegenover het Gak-gebouw. “Een markante plek”, vinden ze zelf, zeker vanuit talentoogpunt. MediaMonks bestaat uit hipsters en nerds. Viktor Knaap: “Anders gezegd; de creatieven, de business Monks komen uit Amsterdam en de programmeurs uit de omgeving van Utrecht en Amersfoort”.

Blij met HKU
De aanwezigheid van de HKU-opleiding in Hilversum ziet MediaMonks als een belangrijk voordeel: daar komt veel talent vandaan.

Advies aan beleidsmakers
Viktor heeft een belangrijk advies aan de Hilversumse beleidsmakers: “Blijf je concentreren op content. Als het om film of tv gaat, zitten hier de beste mensen van Nederland. Zoek de samenwerking met traditionele- en nieuwe mediapartijen en zorg ervoor dat de beste content uit Hilversum blijft komen”. Viktor adviseert op dat terrein een proactief beleid: niet afwachten dus, maar gericht werven.

Het Stadsfond steunt
Zoals gezegd: Het Stadsfonds steunt initiatieven die bijdragen aan het versterken van Hilversum als mediastad. Heb je ook een idee: meld je dan bij Stadsfonds Hilversum. Kijk eerst even op de website naar de voorwaarden.