Museum Hilversum kan een stootje hebben, zij het een klein stootje, zegt communicatiemedewerker Veronique Jansen. Achter de schermen wordt hard toegewerkt naar het moment dat het museum weer open kan op 1 juni.

Hoe kijkt ze naar de toekomst?

Museum Hilversum kan een stootje hebben, zij het een klein stootje, zegt communicatiemedewerker Veronique Jansen. Achter de schermen wordt hard toegewerkt naar het moment dat het museum weer open kan op 1 juni 2020.

Welke nieuwe kansen hebben jullie ontdekt?

Veronique in gesprek met fotograaf Bastiaan Woudt in Museum Hilversum

De crisis heeft een paar ontwikkelingen versneld. Zo kunnen tickets in het vervolg on line geboekt worden. Bij veel musea in Nederland gebruikelijk, maar voor Hilversum een noviteit. De looproute in het museum wordt zo aangepast dat hij coronaproof is en vanaf 1 juni zullen maximaal 60 mensen tegelijk ontvangen kunnen worden. Ook gezinnen en koppels zijn welkom. Later komt er een mogelijkheid om gezelschappen van die omvang te ontvangen.
Er zijn ook tegenvallers: sommige exposities zullen voorlopig geen doorgang kunnen vinden en worden uitgesteld , zoals die van topfotograaf Vincent Mentzel. Ter voorbereiding moet er veel aan archiefbezoek worden gedaan en de archieven zijn vooralsnog gesloten.

Er ontstaan ook nieuwe initiatieven. Er komen meer live-streams. Zo staat er een interview op het programma met fotograaf William Rutten waarvan op 1 juni 2020 de tentoonstelling Face it begint. Bijzondere portretten –let op, het is even wennen!- van televisiepersoonlijkheden. Tijdens de live-stream kunnen via social media vragen worden gesteld.

Daarnaast zal de collectie van het Museum Hilversum versneld worden gedigitaliseerd, om mensen er ook online van te laten genieten.

De crisis heeft nog een ander voordeel. Nooit werd sterker dan nu het belang gevoeld van goede onderlinge samenwerking. Via het Netwerk Hilversum wordt daarover nu overlegd en daaruit zullen nieuwe initiatieven voortkomen, zo verwacht ze.

Heb je een voorbeeld van een ondernemer die heel goed op de crisis heeft gereageerd?

  • In ’s Graveland zag Veronique een voorbeeld van een horecaondernemer die vanuit zijn bedrijf serveerde in campers op de parkeerplaats voor de deur. Dat zijn mooie initiatieven.
  • In Hilversum deed het Filmtheater een oproep aan bewoners om plaatselijke kunst voor het raam te hangen, zodat het leuker wordt om een wandeling te maken.

Museum Hilversum